Mentoring jako podpora a inspirace pro učitele – 4 ověření lektoři a mentoři
12. 8. 2023
Mentoring je důležitým nástrojem pro učitele, protože poskytuje podporu, odborné poradenství a inspiraci pro jejich profesní růst. Mentoring umožňuje novým učitelům získat cenné znalosti a dovednosti od zkušenějších kolegů, kteří mohou sdílet své osvědčené postupy a rady pro efektivní výuku. Mentoring také přispívá k posílení profesní identity učitelů a snižuje pocit izolace, který může noví […]
Mentoring je důležitým nástrojem pro učitele, protože poskytuje podporu, odborné poradenství a inspiraci pro jejich profesní růst. Mentoring umožňuje novým učitelům získat cenné znalosti a dovednosti od zkušenějších kolegů, kteří mohou sdílet své osvědčené postupy a rady pro efektivní výuku. Mentoring také přispívá k posílení profesní identity učitelů a snižuje pocit izolace, který může noví učitelé zažívat. Skrze mentoring mohou učitelé reflektovat svou praxi, získávat zpětnou vazbu a pracovat na vlastním rozvoji. Navíc, mentoring může pomoci učitelům lépe se vyrovnat s náročností učitelského povolání a podporovat jejich dlouhodobou profesní výkonnost a spokojenost.
Mapovali jsme pro učitele, jací mentoři mohou pomoci s profesním rozvojem a sdílíme tipy na ověřené lektory.
Čtyři lektoři zabývající se tématem Mentoring pro učitele
Mgr. Pavel Rampas |
Pedagogické a lektorské činnosti se věnuje již přes 20 let. Je externím lektorem odborných kurzů a školení pro řadu organizací. Je autorem projektů „Podnikání pro život“ (OPVK) a „Podnikej se svým životem“ (OPVK) a dodavatelem know-how v projektech týkajících se osobnostního rozvoje, manažerských dovedností, finanční gramotnosti, měkkých dovedností, komunikace, výchovy. Vystudoval Pedagogickou fakultu Západočeské univerzitě v Plzni obor učitelství pro 1. stupeň se specializací TV. Následně pak absolvoval Elio o.s. Sebezkušenostní výcvik psychoterapeutických a poradenských dovedností (Gestalt) (500 h), Koučink centrum Praha – Profesionální kouč akreditovaný MŠMT ČR a ICF (150 h).
Individuální mentoring
„Dobrý učitel vysvětluje. Výborný učitel ukazuje. Nejlepší učitel inspiruje.“
Záměr je inspirovat pedagogy všech typů a zaměření k opouštění těch zaběhlých postupů v našem školním systému, které dávno ztratily smysl a význam, ale zvykově se stále udržují. Renovaci potřebují nejen systém, ale i způsob myšlení pedagogů o své práci, o dětech, o výuce a výchově i o sobě samých. Zaměřuji se především na oblast emoční a sociální inteligence a jejímu rozvoji. Podle tématu a skutečných potřeb konkrétních klientů volím i metodu. Někdy je vhodný mentoring. Někdy je výhodnější koučink. V některých případech trénink či lektorování.
Stejně tak, jak si myslím, že bychom měli přistupovat k rozvoji žáků.
„Naši učitelé nesmějí být podobni sloupům u cest, jež pouze ukazují, kam jít, ale samy nejdou.“ Jan Amos Komenský
DALŠÍ TÉMATA: Duševní hygiena, prevence syndromu vyhoření, motivace, time management 4. generace, stres, relaxace, osobnostní diagnostika.
V zaměření na žáky na vývojovou psychologii, výchovu v rodině, individuální diagnostiku a rozvoj dětí, otevírání potenciálu dětí, klima a spolupráce ve třídě, formativní hodnocení a motivaci, práce s agresivitou.
V oblasti sociální inteligence je to komunikace, řešení konfliktů, budování týmu a diagnostika rolí a jiných specifických nastavení pro fungování v určité skupině a manažerské dovednosti pro učitele i ředitele.
Mgr. Lenka Rybářová |
VŠ pedagogická, doplňující studium speciální pedagogika (etopedie)
25 let aktivně učitelka – I. a II. stupeň
6 let zástupkyně ředitelky, výchovné poradenství, vedoucí školního poradenského pracoviště
– koučovací, lektorský a mentorský výcvik s aktivním zapojením
– Externí spec.pedagog – Kouzelná škola Praha – podpora žáků se SVP
– Externí psychohygiena (koučování) pro školy – aktivní – dle zájmu
Individuální mentoring
V individuálním mentoringu vychází z mnohaleté zkušenosti učitelky na prvním i druhém stupni, z vedení lidí ve funkci zástupkyně ředitelky, z mnohaleté funkce výchovné poradkyně a vedoucí školního poradenského pracoviště, z výcviků v koučinku a v mentoringu a v současné době i z pozice externího speciálního pedagoga v soukromé Montessori škole v Praze.
Mentoring nabízí:
- začínajícím učitelům v nastavování tandemové výuky
- učitelům, kterým se nedaří práce s třídním kolektivem
- dlouholetým učitelům, kteří hledají nový směr a nový vítr do plachet
- těm, kteří se potřebují zastavit a ohlédnout za svou prací
- těm, kteří hledají, jak vnést dynamiku do výuky
- těm, kteří jsou ztraceni
- těm, kteří se potřebují jen ujistit
- a určitě i těm, kteří si mentoring chtějí i jen vyzkoušet
DALŠÍ TÉMATA: formativní hodnocení, mapy učebního pokroku, kooperativní (skupinové) vyučování, projektová výuka, slovní hodnocení, děti se SVP -poruchy učení i chování, tandemová výuka, vyučovací styly, motivace, efektivní metody práce se třídou, výuka podle učebních stylů žáků.
Seznam všech témat na psycho-poradna-smyslenkou.cz
Mgr. Tomáš Hazlbauer |
Po studiích na Pedagogické fakultě UK v oborech Český jazyk a literatura a Základy společenských se dále rozvíjel prostřednictvím absolvování kurzů:
– Otevíráme dveře pro mentory (JOB – spolek pro inovace),
– Citizenship Teaching and Student Voice in England (Involver UK, Asher Jacobsberg),
– Respektovat a být respektován,
– Mentoring aneb zpětná vazba (Projekt Odyssea, Jakub Švec).
Jeho parketou jsou semináře pro pedagogy – koordinátory žákovských parlamentů, třídní učitele a ředitele škol.
Velmi rád se věnuje mentorování pedagogů, protože se mu líbí, jak učitelé neuvěřitelně vyrostou a získají větší radost z učení. Posledních 10 let pravidelně školí a lektoruje (přes 200 seminářů).
Individuální mentoring
Mentoring je rychlý a efektivní způsob, jak se můžete jako pedagog odborně rozvíjet. Díky partnerské a citlivé podpoře zkušeného mentora či mentorky budete moci profesně rozvíjet své odborné pedagogické dovednosti.
Mentor je expertem, který jednak umí vést mentorské setkání a druhak rozumí tomu, jak učit (v našem případě především, jak vést žákovský parlament, třídnickou hodinu, nebo jakoukoliv hodinu, kde chcete pracovat konstruktivistickým přístupem, zážitkově či s ohledem na bezpečí kolektivu a práci se skupinovou dynamikou).
Více informací o mentoringu zde: cedu.cz/polozka/mentoring
DALŠÍ TÉMATA:Žákovský parlament, Třídnická hodina, Koučovací výcvik, Rozvoj pedagogů
Mgr. Jana Chrásková |
Věnuje se vzdělávání dětí a dospělých více než 19 let. Na různých stupních škol vyučovala jazyky, především angličtinu, ale i norštinu a literaturu. Vytvářela studijní plány a byla odpovědná za jejich implementaci, vedla vzdělávání pro týmy učitelů (např. CLIL, projektové vyučování), podílela se na přípravě akreditačního procesu pro mezinárodně uznávaný dvouletý program The International Baccalaureate Diploma Programme. V současné době vyučuje angličtinu na základní škole a lektoruji pro spolek Educoach a organizaci Job. Pracuje jako mentor na školách, kde podporuje učitele i vedení škol.
Individuální mentoring
- umožňuje podpořit učitele v rozvoji pedagogických kompetencí, zejména praktických dovedností, které potřebují k tomu, aby pak mohli sami vybavit žáky znalostmi a dovednosti potřebnými pro úspěšný život ve 21. století (zrcadlí kompetence k učení).
- umožňuje podpořit učitele v jejich vlastních třídách, při práci s jejich vlastními žáky
- umožňuje učitelům popisovat své silné stránky, ale také si stanovit oblasti rozvoje a krok za krokem je rozvíjet
- umožňuje podpořit učitele, aby svůj profesní rozvoj vždy korigovali s tím, jaký dopad má jejich působení na žáky a jejich učení
- umožňuje zvýšit profesní sebevědomí učitelů tím, že budou schopni reflektovat svou praxi vzhledem k potřebám žáků
- umožňuje podpořit učitele krok za krokem při implementaci inovativních přístupů k výuce např. Formativního přístupu, konstruktivisticky orientované výuky, vrstevnického učení, práci s metodami aktivního učení apod.
- umožňuje úspěšnou implementaci vzdělávacích strategií skrze práci s vnitřní motivací učitele
DALŠÍ TÉMATA: Formativní hodnocení, Podpora při zavádění kolegiálního sdílení tzv. Pracovních skupin; Kurzy: Formativní hodnocení, Třídní management, Diferenciace ve výuce; Mentoring pro vedení škol v tématech: Plánování profesního rozvoje učitelů, Plánování rozvoje školy, Vytváření vize školy, Více informací na educoach.cz
Zajímají Vás aktuálně vypsané kurzy na téma Mentoringu? Vyhledejte si aktuálně vypsané semináře od různých organizací. |
Článek vznikl za podpory