Klima třídy a třídnické hodiny – 7 ověřených lektorů
25. 9. 2023
Mapovali jsme služby, které pomohou učitelům s budováním dobrého klimatu třídy a využitím třídnických hodin, přinášíme Vám nyní tipy na ověřené lektory.
Supervize pedagogů zahrnuje pravidelná setkání a reflexi výuky mezi supervizorem a pedagogem. Cílem supervize je poskytnout učiteli podporu, zpětnou vazbu a prostor pro reflektování pedagogických postupů, což přispívá k zlepšení výuky a efektivity vzdělávacího procesu. Supervize také pomáhá identifikovat a řešit případné profesní výzvy a obtíže, kterým pedagogové čelí, a umožňuje jim neustále se rozvíjet a zdokonalovat své pedagogické dovednosti.
Mapovali jsme služby, které pomohou učitelům s budováním dobrého klimatu třídy a využitím třídnických hodin, přinášíme Vám nyní tipy na ověřené lektory.
Sedm lektorů zabývajících se tématy klima ve třídě a třídnické hodiny
Mgr. Dana Hádková Mgr. Magdalena Kučerová Ph.D. |
Dana Hádková
Vystudovala učitelství 1. stupně na PedF UK, má zkušenost z vedení firmy v komerčním sektoru, podílí se na projektu MAP II. a největší inspirací je ale pro ni přímá práce s dětmi od předškolního věku, přes žáky ZŠ a SŠ až po studenty VŠ. Pro HVCM pracuje jako lektorka a metodička. Je spoluautorka adaptace učebnic hodnotového vzdělávání My jsme svět. Absolvovala 3 lektorské kurzy a Osobní tréning lektorství Hodnotového vzdělávání vedený autorkou konceptu Hodnotového vzdělávání PhDr. Cyril Mooney a kurz Feuersteinova metoda instrumentálního obohacování (FIE I).
Magdalena Kučerová
Původně učitelka francouzského jazyka a literatury a třídní učitelka na Gymnáziu Jana Nerudy v Praze. V současné době pracuje jako odborná asistentka didaktiky francouzštiny na Ústavu románských studií FFUK. Zajímá se zejména o témata kritického myšlení, hodnot ve vzdělávání a psychohygieny učitelů a učitelských týmů. V HVCM působí jako lektorka a konzultantka.
Metoda hodnotového vzdělávání I.
V tomto dvoudenním kurzu učitelé získají konkrétní nástroje, jak dlouhodobě a systematicky pracovat s hodnotami a vztahy ve třídě i didaktické nástroje využitelné ve kterémkoliv předmětu. Učí se vést své žáky a studenty zážitkovou formou, kdy děti zkoumají své pocity, názory a vztahy k sobě i druhým a utváří si tak vlastní systém hodnot a schopnost správně se rozhodovat.
V ceně kurzu je také následná podpora – konzultace s lektorkami zdarma, možnost zapojit se do komunity učitelů hodnotového vzdělávání a zdarma se účastnit pravidelných online setkání na dané téma s velkým prostorem vlastního sdílení zkušeností a dotazů.
Hodnotové vzdělávání je vzdělávací koncept, ve kterém je pro žáky výzvou nalézt vlastní motivaci, spolupracovat namísto soutěžit, rozvíjet empatii, porozumět životním hodnotám a žít je. Koncept a metoda pomáhá učitelům najít klíč ke zvládnutí náročného, zejména sociokulturně pestrého, inkluzivního prostředí, a to při relativně vysokých počtech studentů ve třídě.
DALŠÍ TÉMATA: Hodnotové vzdělávání II, Třídnické hodiny, Vrstevnické učení
Mgr. Michaela Stoilova |
Vystudovala rusistku, učí ruštinu na gymnáziu a překládá z ruštiny. Dříve pracovala ve společnosti Scio jako metodička adaptivních testů a vývoje map učebního pokroku. Je lektorkou hodnotového vzdělávání – vede kurzy pro učitele a také hodiny hodnotového vzdělávání na základních i středních školách po celé České republice. V rámci své metodické práce spolu s kolegy transformuji ověřené nástroje a postupy hodnotového vzdělávání do českého prostředí, jedním z důležitých počinů v tomto směru je i adaptace učebnic My jsme svět.
Třídnické hodiny
Jak uchopit třídnické hodiny? Slouží jako setkání učitele a jeho žáků nebo jen k řešení absencí a kázeňských prohřešků? Nabídneme vám tipy, jak tento čas strávit hodnotně a s hodnotami, nabídneme strukturu, inspiraci i příklady dobré praxe. V kolektivech, kde vládnou emoce, nepochopení a neúcta, se těžko dostat k tříbení intelektu žáků a rozvoji jejich dovedností. Třídnické hodiny mohou být klíčem k soustavné práci s kolektivem. Program je rozdělen do dvou devadesáti minutových bloku.
DALŠÍ TÉMATA: Hodnotové vzdělávání I., Hodnotové vzdělávání II, Hodnocení, Vrstevnické učení
Vít Hrbáček |
Tématikou skupinové práce s dětskými kolektivy se profesně zabývá již od roku 2002, tj. přes 13 tisíc hodin přímé práce se skupinami dětí nejrůznějšího věku. Jako lektor pracuje v mateřských školách, na 1. a 2. stupni základních škol i na školách středních.
Zaměřuje se na posilování zdravých vztahů a zdravé komunikace, na řešení nevhodných prvků chování a šetření šikany formou včasné intervence. Snaží se o stmelování kolektivu, o respekt k jinakostem, o vnímání odlišností jako přínosu, ne jako obav z neznámého.
Odbornost
- Psychoterapeutický výcvik SUR (Pražská vysoká škola psychosociálních studií, s.r.o., 528 hodin, Praha 2010)
- Prevence sociálně patologických jevů se zaměřením na školní násilí a šikanování (50 hodin, Univerzita Karlova v Praze 2006)
- Vyšší odborná škola sociálně právní a střední sociální škola Praha (2006)
Kurzy:
Třídnická hodina – hry a techniky na soudržnost třídy, ovlivňování skupinové dynamiky třídy, diagnostické techniky
Práce se skupinovou dynamikou v rámci vedení třídnických hodin
DALŠÍ TÉMATA: Prevence šikany, Adaptační kurzy
Mgr. Jakub Švec Lektor, pedagog |
Působil 3 roky jako učitel na gymnáziu (rok jako třídní), učil na soukromé Vyšší odborné škole Trivis (vedl zde sociálně-psychologický výcvik pro studenty) a v současnosti přednáší více než deset let externě na FF UK (zážitkovou pedagogiku) a na MFF UK (rétoriku a komunikaci pro budoucí učitele).
SPECIALIZACE
Lektoruje pro VŠ studenty a pedagogické pracovníky kurzy zaměřené na kázeň ve třídě a komunikaci (s rodiči, žáky, kolegy, vedením školy). Do jeho kompetencí patří psychologická a poradenská práce se žáky (prevence šikany na ZŠ a SŠ).
Věnuje se procesům skupinové dynamiky, prevenci šikany, (konstruktivní) komunikaci na všechny možné i nemožné způsoby (od asertivity přes vyjednávání až po krizovou intervenci) a sebeřízení (práci se stresem, práci se změnou, řízení času, psychohygieně, apod.)
Prošel dlouhodobým 500 hodinovým výcvikem pro lektory sociálních dovedností se sebereflektivní (sebezkušenostní) částí a sám pod supervizí takové výcviky vede.
Kurz: Nastavujeme ve třídě kooperativní atmosféru, Jak stmelit kolektiv, Skupinová dynamika
DALŠÍ TÉMATA: Jak zvládat kritiky a řešit konflikty, Primární prevence, prevence šikany, Inspirace pro třídnické hodiny, Psychohygiena a sebeřízení, Tandemová výuka, Komunikace s rodiči
Mgr. Pavel Rampas |
Pedagogické a lektorské činnosti se věnuje již přes 20 let. Je externím lektorem odborných kurzů a školení pro řadu organizací. Je autorem projektů „Podnikání pro život“ (OPVK) a „Podnikej se svým životem“ (OPVK) a dodavatelem know-how v projektech týkajících se osobnostního rozvoje, manažerských dovedností, finanční gramotnosti, měkkých dovedností, komunikace, výchovy. Vystudoval Pedagogickou fakultu Západočeské univerzitě v Plzni obor učitelství pro 1. stupeň se specializací TV. Následně pak absolvoval Elio o.s. Sebezkušenostní výcvik psychoterapeutických a poradenských dovedností (Gestalt) (500 h), Koučink centrum Praha – Profesionální kouč akreditovaný MŠMT ČR a ICF (150 h).
Kurzy:
Osobnostní výchova a alternativní práce se třídou
Týmová práce a synergie
Primární prevence rizikového chování, agresivita a šikana
DALŠÍ TÉMATA: Duševní hygiena, prevence syndromu vyhoření, motivace, time management 4. generace, stres, relaxace, osobnostní diagnostika.
V zaměření na žáky na vývojovou psychologii, výchovu v rodině, individuální diagnostiku a rozvoj dětí, otevírání potenciálu dětí, klima a spolupráce ve třídě, formativní hodnocení a motivaci, práce s agresivitou.
V oblasti sociální inteligence je to komunikace, řešení konfliktů, budování týmu a diagnostika rolí a jiných specifických nastavení pro fungování v určité skupině a manažerské dovednosti pro učitele i ředitele.
Mgr. Bc. Miroslav Jiřička |
Je uznávaným profesionálním lektorem, zaměřeným na řízení a organizaci vzdělávacího procesu a na rozvíjení profesních kompetencí pedagogických pracovníků a školských manažerů. Aktivní lektorské a konzultační činnosti se věnuje od roku 2002. Jako nezávislý lektor, kouč a odborný poradce spolupracuje s řadou vzdělávacích institucí. Od roku 2013 je držitelem akreditace MŠMT ČR k provádění vzdělávacích programů DVPP.
Kurzy:
Klima třídy
Řešení konfliktních situací “učitel-žák”
DALŠÍ TÉMATA: Metody aktivního vyučování, Učitel a rodič v partnerské spolupráci, Efektivní komunikace při jednáních s rodiči žáků, Formativní hodnocení, Hodnocení a klasifikace jako nástroj pozitivní motivace žáků, Mentoring
Zajímají Vás aktuálně vypsané kurzy týkající se tématu Klima třídy? Vyhledejte si aktuálně vypsané semináře od různých organizací. |
Článek vznikl za podpory